المنتدى المصري الحر

مرحبا بك زائرنا الكريم في منتداك مستفيدا ومفيدا الرجاء التسجيل أو الدخول
يـــــــــــــارب احفظ مـــــــــصر


مفاجأة ..محمود سعد يغسل يده من السيسي ويعلن توبته في مظاهرات الجمعة ويكشف أسرار إدارة إعلام الفضائيات .

اذهب الى الأسفل

مفاجأة ..محمود سعد يغسل يده من السيسي ويعلن توبته في مظاهرات الجمعة ويكشف أسرار إدارة إعلام الفضائيات .

مُساهمة من طرف بلبل حيران في الأحد 17 أبريل 2016, 1:49 am





فى مفاجأة غير متوقعة ظهر الإعلامى الموالى للعسكر محمود سعد الذى اختفى منذ انتهاء تعاقده مع فضائية النهار، بعدما قام بتوجيه اللوم على حكومة العسكر فى العديد من الاخفاقات التى يواجهها الشارع المصرى، بين الثوار بعد انتهاء تظاهرات الأمس فى تجمع لشباب كفاية و6 أبريلفى احدى المقاهى بوسط البلد بصحبة الصحفيان حمدى النادرى وطارق سعفان.
وأكد أحد الحضور أنه وفور دخوله المقهى، هاجمه مجموعة من الزملاء بالسب والشتم فما كان منه الا انه تقبل هذا الامر وقال للشباب الغاضب “من حقكم تعملوا فيا اكتر من كده … وانا مش زعلان بس الانسان لما يوصل متأخر احسن من انه مايجيش خالص”.
واحتوى، عجوز الإعلام غضب الشباب بتلك الكلمات، وقال لهم “أنا جاى أقعد معاكم واعتذرلكم ولكل المصريين وعشانكم قعدت فى البيت عشان قرفت من عيشة الكدب والتدليس …وتحول بعدها الموقف الى شبة محاضرة.
وأضاف، أسئلة كثيرة حائرة فى خلدنا بدأنا بطرحها وهو كان يسرع بالاجابة وتوالت اجاباته وكان منها المنطقية والمتوقعة ومنها الغريب والغير متوقع على الاطلاق فكان من اجاباته .. تركت الاعلام لانى وصل بى الأمر لأنى أتنفس كذب.
وأكد “سعد” للشباب أن جميع الاعلاميين يعملون تحت قبضة الأمن ولا أحد يجرؤ على الخروج عن النص الا بأمر، فالاعلاميين فريق تابعين للنظام فريق بيضرب وفريق بيلقى والهدف الهاء الشعب وكل الاعلاميين عينهم مكسورة الا يسرى فودة الوحيد اللى الاعلام مش ماسك عليه حاجة وعشان كده هو أول الهاربين من معسكر النظام، حسب قوله.
وبسؤاله عن حال الاعلام فى مصر قال الاعلام فى مصر وصل الى مرحلة تعد هى الاسواء فى العالم منذ أن نشأت الحضارة من 7000 سنة فى اى دولة ، مستنين ايه من اعلام جميع فيه رؤساء تحريرها كلهم ضباط جيش والاسكريبت واحد بس احنا اللى بنجود، لو فكرت تغمز او تهمس عن السيسي تتملص ودانك بين الفواصل مش بعد الهواء.
وفى حديثه عن عهد الرئيس “مرسى” قال “سعد” ، أنه فى عز هجومنا على مرسي بابشع العبارات الا انه كان حليم وصبور ولم يجرح او يسب اعلامى واحد …وان عاد بي الزمان لم أكن لاهاجمه.
وبسؤاله عن سبب نزوله بعد فض المظاهرات فاجاب مازحا كنت نازل عشان اشوفكم والشوف الأمل اللى فى عيونكم واشوف البريق هو نفس بريق 25 يناير ولا لأ … بس واضح انه فعلا نفس البريق
اتلموا مع بعض واتوحدوا وانسوا الخلافات اللى بينكم وعلى فكرة الاخوان ما طلعوش شياطين لكن كان لازم يبقوا كده عشان المنتفعين.

وفى مفاجأته عن كواليس العسكر وبسؤاله عن السيسي رد قائلا “باع جزيرتين”
وبعد حوار استمر لاكثر من 45 دقيقة وقبل الانصراف قال كلمة للثوار ” اثبتوا واتحدوا واللى شال مبارك وغيره قادر يشيل الاتخن منهم … سلامو عليكو”.

وخرج وسط ذهول الكثيرين بسبب ما سمعوه من معلومات عن الاعلام وكيفية ادارة الدولة وزاد اصرار الشباب على ضرور التخلص من ذلك النظام المشين.

_________________
بلبل حيران









avatar
بلبل حيران
مشرف مميز
مشرف مميز

الجنس : ذكر عدد المساهمات : 3273
تاريخ التسجيل : 05/09/2011
المزاج المزاج : عال والحمد لله

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى